|
Program rozwoju szkoły - procedury
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 13981 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Rozporządzenie o nadzorze pedagogicznym nakłada na dyrektora szkoły opracowanie programu jej rozwoju - pięcioletniego i rocznego. Procedura jego tworzenia stanowi jeden z elementów organizacji wewnętrznego nadzoru pedagogicznego . Niniejsza publikacja jest propozycją takiej procedury, która odnosi się m. in. do zakresu przedmiotowego, części składowych i wymagań, jakie powinien spełniać program rozwoju szkoły.
Program rozwoju szkoły
§5 ust. 1 pkt4a i b Rozporządzenia:
Dyrektor szkoły we współpracy z nauczycielami zajmującymi inne stanowiska kierownicze w szkole opracowuje program rozwoju szkoły, określający zadania służące doskonaleniu jakości pracy szkoły, określający zadania służące doskonaleniu jakości pracy szkoły i terminy ich realizacji: • obejmujący pięć lat szkolnych • obejmujący rok szkolny, z uwzględnieniem zadań wskazanych przez kuratora oświaty oraz wyników mierzenia jakości pracy szkoły przeprowadzonego w roku poprzednim.
Zadania wstępne
Powołanie zespołu zadaniowego do opracowania programu rozwoju szkoły na sierpniowym posiedzeniu Rady Pedagogicznej Powołanie zespołu zadaniowego do monitorowania programu rozwoju szkoły na sierpniowym posiedzeniu Rady Pedagogicznej
I. Procedury tworzenia programu rozwoju szkoły:
1. Zebranie informacji wyjściowych – etap diagnostyczny. - analiza treści załącznika do rozporządzenia (plan pięcioletni) – w 2 ostatnich tygodniach sierpnia - analiza wyników wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły przeprowadzonego w poprzednim roku szkolnym oraz opracowanie wykazu mocnych i słabych stron (plan roczny) -analiza wyników zewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły z uwzględnieniem mocnych i słabych stron oraz wniosków pokontrolnych (plan roczny) - analiza zadań wskazanych przez kuratora oświaty na dany rok szkolny (plan roczny) 2. Etap projektowy. Wstępne określenie kierunków rozwoju szkoły na pięć lat i na bieżący rok szkolny (słabe strony pracy szkoły) w poszczególnych obszarach- w 2 ostatnich tygodniach sierpnia. 3.Przeprowadzenie ogólnoszkolnej debaty, sformułowanie ostatecznej wersji kierunków rozwoju szkoły w terminie do 7 IX: - spotkanie zespołu zadaniowego i dyrektora z Radą Samorządu Uczniowskiego i Radą Rodziców w celu uzyskania opinii na temat celów i kierunków rozwoju działań szkoły. 4.Ustalenie wskaźników dla poszczególnych obszarów pracy szkoły, zestawu zadań służących do ich realizacji, form (sposobu) realizacji, osób odpowiedzialnych, terminów – do 15 IX. 5.Ustalenie sposobu monitorowania programu rozwoju szkoły: - raz na kwartał/semestr zespół do spraw monitorowania programu rozwoju szkoły przedkłada sprawozdanie na posiedzeniu Rady Pedagogicznej. 6.Ustalenie sposobu ewaluacji programu rozwoju: - zespół ds. ewaluacji na podstawie informacji zebranych od wszystkich osób odpowiedzialnych przedkłada Radzie Pedagogicznej sprawozdanie z wykonania zadań z uwzględnieniem sukcesów, porażek i trudności oraz przygotowuje propozycję zadań korygujących – na plenarnym posiedzeniu Rady Pedagogicznej. 7.Zapoznanie Rady Rodziców i Rady Samorządu Uczniowskiego z wynikami ewaluacji programu rozwoju szkoły – wrzesień.
II. Zakres przedmiotowy programu rozwoju:
Plan pięcioletni: standardy oceny jakości pracy w zakresie czterech obszarów (zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia)
Plan roczny: zadania wskazane przez kuratora oświaty na dany rok szkolny wyniki wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły wyniki zewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły wnioski pokontrolne.
III. Budowa programu rozwoju szkoły:
1.Charakterystyka szkoły (środowisko lokalne i struktura organizacyjna) środowisko rodzinne uczniów, uczniowie, kadra, baza szkoły. 2.Diagnoza jakości pracy szkoły w zakresie wszystkich obszarów/standardów. 3.Kierunki rozwoju szkoły. 4.Określenie wskaźników w poszczególnych obszarach i przypisanie im zadań w ujęciu tabelarycznym: Zadania do realizacji – Formy realizacji – Odpowiedzialni – Termin realizacji. 5.Formy monitorowania. 6.Formy ewaluacji. 7.Adnotacja o: -zaopiniowaniu przez Radę Rodziców i Radę Samorządu Uczniowskiego; - zatwierdzeniu przez Radę Pedagogiczną.
IV. Wymagania:
zgodność planu wewnętrznego mierzenia jakości w danym roku szkolnym z rocznym programem rozwoju szkoły zgodność rocznego programu rozwoju szkoły z programem pięcioletnim zaopiniowanie przez Radę Rodziców (Radę Szkoły), Samorząd Uczniowski zatwierdzenie przez Radę Pedagogiczną.
opr. Elżbieta Grodzka - Marek |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|